Norges billigste bøker

Bøker i Inkluderende skolemiljø-serien

Filter
Filter
Sorter etterSorter Serierekkefølge
  •  
    324,-

    Relasjonsledelse har stor betydning i arbeidet med å skape et inkluderende skolemiljø. Som profesjonell yrkesutøver har læreren et ansvar for å skape gode relasjoner både mellom seg og elevene og elevene imellom. Boken fokuserer på hvordan læreren kan ivareta dette ansvaret på en måte som tar vare på elevenes behov for trivsel, læring og utvikling. I boken drøftes fem ulike perspektiver ved relasjonsledelse gjennom følgende spørsmål:Hvordan kan relasjonsledelse forstås i et dannelsesperspektiv?Hvordan kan læreren gjennom kommunikasjonsferdigheter utvikle gode relasjoner til elevene?Hva tenker lærere om relasjons- og samhandlingsprosesser i skolen?Hvordan er lærerens mot viktig i relasjonene med elevene?Hva sier elever i videregående skole om lærerens relasjonsledelse?Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  •  
    364,-

    I denne boken klargjør forfatterne betydningen av begrepet og prinsippet tilpasset opplæring. I tillegg gir boken et bidrag til hvordan ansvaret for tilpasset opplæring kan forstås, og hvordan begrepet er erfart i en praktisk sammenheng.Fem ulike perspektiver ved tilpasset opplæring drøftes gjennom følgende spørsmål:Hvordan kan prinsippet tilpasset opplæring forstås og tas i bruk i skolen?Hvordan kan profesjonsfellesskapet arbeide for å fremme en tilpasset opplæring?Hvordan erfarer elever med stort læringspotensial at opplæringen er tilpasset?Hvordan fremme en tilpasset opplæring for flerspråklige elever?Hvordan lede en tilpasset leseopplæring?Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  • - inkluderende skolemiljø
     
    334,-

    I denne boken legges det vekt på det psykososiale miljøet, som er et svært aktuelt begrep i skolepolitikken. Kapitlene kretser rundt opplæringslovens kapittel 9A, som sier at skolen aktivt og systematisk skal jobbe for å fremme et godt psykososialt skolemiljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Fem ulike perspektiver ved psykososialt miljø drøftes gjennom følgende spørsmål:Hva er psykososialt miljø og hvordan blir begrepet tatt i bruk i ulike styringsdokumenter?Hvordan opplever elever seg selv i relasjon til jevnaldrende og hvordan kan lærere bistå elevene i deres psykososiale utvikling?Hva kan vi lære av fortellinger fra minoritetsspråklige elever, der fortellingene er analysert ut fra teorier om inkludering og marginalisering?Hva er betydningen av lærerstøtte når elever har vært utsatt for mobbing?Hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt psykososialt miljø?Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  •  
    300,-

    I denne boken drøftes fem ulike perspektiver ved læringspotensial gjennom følgende spørsmål:Hva er læringspotensial, og hvordan forstå dette med utgangspunkt i et inkluderende skolemiljø?Hvilke faktorer utenfor skolen påvirker elevens potensial for læring?Hvordan kan viljestyrke fremme elevens læringspotensial?Hvordan kan læreren bidra til å fremme elevenes læringspotensial?Hvilken sammenheng er det mellom potensial for læring og psykisk helse?Læring kan forstås som en prosess som pågår i hele individets oppvekst og voksne liv. Potensial for læring ligger i alle mennesker, men hvor langt et menneske kan nå gjennom en læringsprosess, vil variere fra individ til individ. Skolen utfordres til å identifisere læringspotensial og til å tilrettelegge for eleven basert på en slik identifisering.Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  •  
    395,-

    Denne boken tar for seg tidlig innsats i et skoleperspektiv. Forfatterne klargjør betydningen av begrepet, og de belyser også hvordan ansvaret for tidlig innsats kan forstås og viser hvordan det er erfart i en praktisk sammenheng.Seks ulike perspektiver ved tidlig innsats drøftes gjennom følgende spørsmål:Hvordan kan tidlig innsats forstås i et skoleperspektiv?Hvilken plass har tidlig innsats i begynneropplæringen?Hvordan kan skoleledere arbeide systemisk med tidlig innsats for en inkluderende praksis?Hva karakteriserer tidlig innsats når skoler og barnehager går sammen med rådgivere i PP-tjenesten om kompetanse- og organisasjonsutvikling?Hva er tidlig innsats for elever med rett til spesialundervisning?På hvilke måter kan samtaler mellom elever, lærere og foresatte være verktøy for tidlig innsats?Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  • av Peder Haug & Mirjam Harkestad Olsen
    394,-

    Denne boken handler om tverretatlig samarbeid i skolens virksomhet, både internt og med ytre etater og virksomheter. Kvaliteten på dette tverretatlige samarbeidet har stor betydning for hvordan skolen lykkes med å legge til rette for at elevene opplever et inkluderende skolemiljø slik målsettingen er i Utdanningsdirektoratets «Kompetanseløft for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» som innholdet i denne boken er relatert til.Fem ulike perspektiver ved tverretatlig samarbeid drøftes gjennom følgende spørsmål:Hva er tverretatlig samarbeid i et skoleperspektiv? Hva er skoleledernes rolle og betydning i tilrettelegging av tverretatlig samarbeid? Hvordan utnytter de ulike etatene hverandres kompetanse? Hvordan forstår ulike etater hverandres roller i utviklingen av et inkluderende skolemiljø? Hvordan er prinsippet om barns beste tatt hensyn til i det tverretatlige samarbeidet?Tverretatlig samarbeid er aktuell for studenter innen pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

  • av Mirjam Harkestad Olsen & Per Arneberg
    422,-

    Samtaler i skolen er en fagfellevurdert antologi der kapitlene er skrevet av fagpersoner som forsker på ulike sider ved begrepet samtalen. Forfatterne skriver blant annet om dialogens forutsetninger, betydningen av å anerkjenne elevbidrag, den kontroversielle samtalen, kollegasamtalen og samtalens betydning for et godt psykososialt miljø.Boken inngår i serien Inkluderende skolemiljø. Den er aktuell både for pedagoger, lærerutdannere, studenter og forskere.

  • av Mirjam Harkestad Olsen
    379,-

    I Inkludering i praksis viser forfatterne, gjennom nye forskningsbidrag, den praktiske siden ved et inkluderende skolemiljø. De diskuterer både overordnede og mer fagspesifikke spørsmål knyttet til inkludering og tar for seg temaer som arbeid med tidlig innsats, tidlig leseutvikling, matematisk læring, utfordrende atferd og samiske perspektiver.Inkludering er et bærende prinsipp for skolens arbeid, og skolens ansatte har en plikt til å legge til rette for et inkluderende skolemiljø. Det er stor enighet om dette prinsippet, og i denne teksten får lærere hjelp til hvordan de praktisk skal legge til rette for det.Boken er aktuell for studenter i pedagogiske og spesialpedagogiske fag. Den er også aktuell for forskere, lærerutdannere og lærere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

  •  
    344,-

    Ledelse av læring er helt sentralt for å oppnå et godt og inkluderende skolemiljø. Dette er et ansvar lærere erkjenner, men ikke alltid opplever at de fullt ut kan ivareta. Læringsledelse er det sentrale begrepet denne boken kretser rundt, hvor ulike former for slik ledelse blir definert og diskutert av forfatterne.I boken drøftes fem ulike perspektiver ved læringsledelse gjennom følgende spørsmål:Hva er læringsledelse og hvordan blir slik ledelse tatt i bruk i ulike styringsdokumenter?Hvilke muligheter og barrierer ligger det i samarbeid om læringsledelse?Hvordan framstår læringsledelse i et inkluderende læringslandskap?Hvilken betydning har struktur av tid for ledelse av læring?Hvordan lede læringen slik at den fremmer en god psykisk helse hos elevene?Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.]]>

Gjør som tusenvis av andre bokelskere

Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.