Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Hva innebærer en tilpasset, likeverdig og inkludering opplæring i praksis, og hva kan skolen gjøre for å realisere alle elevers potensial for læring? Dette er de grunnleggende temaene for denne boka om tilpasset opplæring og inkluderende pedagogiske støttesystemer. Ut fra en tredeling av elevgruppen drøfter og viser Nordahl og Overland hvordan opplæring kan tilrettelegges for alle elever i skolen. Her presenteres et forskningsbasert system som har bedre sannsynlighet for å sikre elevenes læring enn det tradisjonelle spesialpedagogiske systemet som har vært brukt i skolen siden 1975. Forfatterne hevder at alle lærere trenger støtte fra kolleger i arbeidet, og slik støtte er spesielt viktig for lærere som prøver å forbedre læringsresultatene til elever som har mangelfullt læringsutbytte. I boka drøftes det hvordan interne og eksterne pedagogiske støttesystemer i skolen kan bistå lærere slik at opplæringen blir best mulig tilpasset den enkelte elevs forutsetninger og muligheter. Videre legges det et sterkt fokus på at det er elevenes læring som er det inkluderende pedagogiske støttesystemet sin hensikt. Målgruppen for boken er for studenter i ulike lærerutdanningstilbud, og ikke minst aktive lærere og skoleledere som har behov for å videreutvikle den pedagogiske praksisen i skolen.
Fra data om skolen til pedagogisk praksis. Alle skoler har i dag tilgang til data om hvordan elevene har det i skolen og hvilket læringsutbytte de har, både på nasjonalt og lokalt nivå og basert på egne tester og kartlegginger i den enkelte klasse. Dataene har imidlertid ingen verdi i seg selv. Først når de blir analysert i en lokal kontekst, skapes det grunnlag for å forbedre den eksisterende praksis. For å oppnå et så effektiv utbytte av dataene som mulig, må de drøftes og anvendes i fellesskap, for eksempel i profesjonelle læringsfellesskap og mellom skoleledelsen og lærere. Dette heftet gir eksempler på hvordan lærere og skoleledere kan analysere og aktivt implementere data i skolens undervisningspraksis til forbedring av den pedagogiske praksis og elevenes læringsutbytte. Dette er konkretisert i eksempler på skole-, klasse og elevnivå. Heftet er en del av Dette vet vi om : samlepakke 2
Dette heftet handler om helheten og de ulike fasene i en pedagogisk analysemodell. Heftet presenterer en modell for analyse av pedagogiske utfordringer som lærere og skoleledere kan møte i forhold til enkeltelever, grupper eller klasser av elever og på skolenivå. Modellen er ikke en undervisningsmetode, men en systematisk måte å analysere utfordringer for så å komme fram til hensiktsmessige tiltak i den pedagogiske praksis. Analysemodellen er utviklet ut fra forskningsbasert kunnskap, og den er utprøvd og evaluert med gode resultater i forhold til elevenes faglige og sosiale læringsutbytte. Disse positive resultatene er oppnådd ved at modellen primært retter søkelys på de faktorene i læringsmiljøet og undervisningen som forskning viser at har en positiv effekt på elevenes læring. Denne pedagogiske analysemodellen og dette heftet kan brukes av lærere og skoleledere i sitt daglige arbeid, men det kan også med fordel brukes i grunn- og videreutdanning av lærere.
Dette heftet handler om lærerens ledelse av klasser og undervisningsforløp. Det er lærerens ansvar å lede klasser og undervisningsforløp på en hensiktsmessig måte som gir eleven et godt læringsutbytte. Lærere som klarer dette, fremstår som tydelige voksenpersoner. De er samtidig interessert i elevene og har et godt og nært forhold til dem så de opplever å bli likt og anerkjent. Slike lærere motiverer elevene til en god arbeidsinnsats. De skaper ro og forutsigbarhet i undervisningen, de er engasjerte og støttende, og det er ingen tvil hos elevene om hvem som har ansvaret eller bestemmer. Dette heftet kommer inn på: Lærerens utøvelse av ledelseKlasseledelsens betydning for elevenes læring og atferdHva er lærerautoritetDet asymmetriske forholdet i pedagogisk ledelsePraktisk ledelse av klasser og undervisningsforløp, inkludert konflikthåndtering
Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand).Forfatterne skriver om hva som kjennetegner skolen og ulike elevers læringsutbytte og hva som er spesielt med undervisningen de får i grunn- og videregående skole. De viser også hva læreren kan gjøre for å oppnå bedre resultater i skolen.Mange elever sliter med læring i skolen samtidig som de har andre problemer i skolehverdagen. Dette ser vi blant ved annet at stadig flere elever mottar spesialundervisning. Elevenes utfordringer og problemer kan sees som et uttrykk for at både kvaliteten på spesialundervisningen og den vanlige undervisningen ikke er god nok.Målgruppa for boka er lærere i både grunnskole og videregående opplæring og studenter i ulike lærerutdanninger.Om forfatterne: Det er de ansatte ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) som har skrevet artiklene i denne boka. SePU er et forskningssenter som skal drive sitt arbeid i pedagogisk praksis og for praksis. Hensikten er å delta aktivt i barnehager og skoler for å utvikle kunnskap om hva som fremmer læring og utvikling hos barn og unge. SePU driver en rekke ulike forsknings- og utviklingsprosjekter på både kommunalt, fylkeskommunalt og statlig nivå i Norge, og senteret gjennomfører også flere prosjekter i Danmark.]]>
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.