Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Problematferd kommer til uttrykk på mange måter, og er et resultat av samspillet mellom individuelle kjennetegn og miljømessige påvirkninger. I denne boka er atferdsproblemer et spørsmål om mestring og kompetanse og hvordan en kan forebygge og redusere vansker gjennom målrettede tiltak og et godt læringsmiljø. Tematisk har boka et bredt fokus på inkludering og hvordan tiltak kan tilpasses mangfoldet av barn og unge i barnehage og skole. Sentrale stikkord her er sosial kompetanse og selvregulering, tidlig avdekking og intervensjon, og skoleomfattende tiltak som klasseledelse og sosial ferdighetsopplæring. Boka inneholder også kapitler som barnehager og barns tidlige utvikling, og om internalisert problematferd hos barn og unge.
Ferdigheter i klasseledelse er den viktigste forutsetningen for at lærere skal lykkes i sitt arbeid. Undervisning og aktivitetsledelse er kjernen i lærerhåndverket, og målet er å skape et godt læringsmiljø hvor elever kan utvikle seg faglig og sosialt. Elever trives og lærer best i sosiale sammenhenger, og de har stort behov for kontakt med sine medelever. Derfor kan en forvente liv og leven i skolen. Bråk, uro og konflikter kan oppstå når elever får medvirke og utfolde seg. Samtidig er det behov for arbeidsro og oppmerksomhet i timene for at elevene skal ha mulighet til å lytte til læreren og hverandre, fordype seg i en tekst, løse problemer eller ganske enkelt få arbeide i fred.. Boka gir oversikt over forsknings- og faglitteraturen om klasseledelse. Prinsipper for praksis beskrives ut fra ulike teoretiske perspektiver, sammen med forskningen og erfaringene de bygger på. Selv om det er utbredt enighet om at noen prinsipper virker bedre enn andre, er klasseledelse også et spørsmål om hvilke mål og verdier lærere prioriterer. Lærere, studenter i lærerutdanning og andre med interesse for skolens indre liv vil finne mye stoff til debatt, inspirasjon og ettertanke her.
Denne boka trekker på et stort kunnskapstilfang fra forskning og faglitteratur, om elevenes læring, og hvordan lærere enkeltvis og i fellesskap kan bidra til utviklingen av framgangsrike skoler. Praksis formes innenfra av elever og lærere, og et utvidet læringsbegrep understreker betydningen av faglig så vel som sosial og personlig læring. Elevene trenger meningsfylte læringsoppgaver, gode sosiale relasjoner og lærere som mestrer prinsippene for klasseledelse og god undervisning. For lærerne er kanskje den største utfordringen å mestre mangfoldet av elever gjennom differensiert undervisning og et inkluderende læringsmiljø. Det er lærerne og elevene sammen som bestemmer innhold og tempo i skolenes utviklingsarbeid. Blant nye innslag i vår tids læringslandskap inngår et nytt læreplanverk, sosial og emosjonell læring, digitalisering og psykisk helsefremmende arbeid. Dette er temaer som denne boka tar opp. Boka henvender seg til lærere, lærerstudenter og andre som er opptatt av praksisnære skolespørsmål og gir en bred oversikt over aktuelle utfordringer og framtidige løsninger i skolen.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.