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Bøker av Rym Maamouri

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  • av Rym Maamouri
    615,-

    Vogt-Koyanagi-Harada disease is an autoimmune inflammatory disease characterized by bilateral granulomatous panuveitis, associated with neurological, auditory and integumentary manifestations.Ocular involvement consists mainly of multiple retinal serous detachments, characteristic of the early stage, and depigmentation of the fundus, giving a "sunset" appearance characteristic of the late stage of the disease. Diagnosis is generally straightforward, based on a careful ophthalmological examination. Multimodal imaging plays an important role, not only in the diagnosis of doubtful cases, but above all in monitoring and assessing the prognosis of the disease. The prognosis is generally good, provided the diagnosis has been made in good time and treatment promptly initiated.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    A doença de Vogt-Koyanagi-Harada é uma doença inflamatória autoimune caracterizada por panuveíte granulomatosa bilateral, associada a manifestações neurológicas, auditivas e tegumentares.O envolvimento ocular inclui principalmente múltiplos descolamentos serosos da retina, característicos da fase inicial, e despigmentação do fundo do olho, dando uma aparência de "pôr do sol", caraterística da fase tardia da doença. O diagnóstico é geralmente simples, com base num exame oftalmológico completo. A imagiologia multimodal desempenha um papel importante, não só no diagnóstico de casos duvidosos, mas sobretudo na monitorização e avaliação do prognóstico da doença. O prognóstico é geralmente bom se o diagnóstico for efectuado atempadamente e o tratamento for iniciado rapidamente.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    Die Vogt-Koyanagi-Harada-Krankheit ist eine entzündliche Autoimmunerkrankung, die durch eine beidseitige granulomatöse Panuveitis gekennzeichnet ist und mit neurologischen, auditiven und pegamentären Manifestationen einhergeht.Die Augenbeteiligung besteht hauptsächlich aus multiplen serösen Netzhautablösungen, die für das Frühstadium charakteristisch sind, und einer Depigmentierung des Augenhintergrunds, die im Spätstadium der Krankheit ein sonnenuntergangsähnliches Aussehen verleiht. Die Diagnose ist in der Regel einfach und basiert auf einer sorgfältigen ophthalmologischen Untersuchung. Die multimodale Bildgebung spielt eine wichtige Rolle, nicht nur bei der Diagnose von Zweifelsfällen, sondern vor allem bei der Überwachung und Beurteilung der Prognose der Krankheit. Die Prognose ist im Allgemeinen gut, wenn die Diagnose rechtzeitig gestellt und die Behandlung rasch eingeleitet wurde.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    La malattia di Vogt-Koyanagi-Harada è una malattia infiammatoria autoimmune caratterizzata da panuveite granulomatosa bilaterale, associata a manifestazioni neurologiche, uditive e tegumentarie.L'interessamento oculare consiste principalmente in distacchi sierosi retinici multipli, caratteristici della fase iniziale, e nella depigmentazione del fondo, che conferisce un aspetto "a tramonto" caratteristico della fase tardiva della malattia. La diagnosi è generalmente semplice e si basa su un esame oftalmologico approfondito. La diagnostica per immagini multimodale svolge un ruolo importante non solo nella diagnosi dei casi dubbi, ma soprattutto nel monitoraggio e nella valutazione della prognosi della malattia. La prognosi è generalmente buona se la diagnosi viene fatta in tempo utile e il trattamento viene iniziato rapidamente.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    Einleitung: Die Augenbeteiligung bei Sarkoidose macht 11,8% der Ursachen für Uveitis aus. Das Ziel unserer Arbeit ist es, die klinischen Merkmale von Patienten mit Sarkoidose-Uveitis zu untersuchen. Patienten und Methoden Retrospektive Studie in der Abteilung für Ophthalmologie. Ergebnisse Wir schlossen 9 Patienten (8 Frauen und 1 Mann) ein. Bei 4 Patienten waren die ersten Augenmanifestationen ein Hinweis auf eine systemische Uveitis, während bei 5 Patienten die Diagnose einer systemischen Sarkoidose der Augenerkrankung vorausgegangen war. Das Durchschnittsalter bei der ersten Konsultation betrug 49 Jahre (29-58). Der Augenbefall war bei allen Patienten bilateral, 2 Patienten (22%) hatten sowohl eine anteriore als auch eine intermediäre Uveitis und 4 Patienten (44%) hatten einen posterioren Befall, der als Panuveitis mit retinaler Vaskulitis bei 1 Fall, Panuveitis mit multifokaler Choroiditis bei 2 Fällen und Panuveitis mit retinaler Vaskulitis und multifokaler Choroiditis bei 1 Fall klassifiziert wurde. Schlussfolgerung: Die Augenbeteiligung bei Sarkoidose ist häufig und sollte bei jeder granulomatösen beidseitigen Uveitis untersucht werden.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    Introdução: O envolvimento ocular na sarcoidose representa 11,8% das causas de uveíte. O objetivo do nosso trabalho foi estudar as características clínicas dos doentes que apresentam uveíte por sarcoidose. Doentes e Métodos Estudo retrospetivo no serviço de oftalmologia. Resultados Incluímos 9 doentes (8 mulheres e 1 homem); 4 doentes apresentavam manifestações oculares iniciais que revelavam envolvimento sistémico, enquanto que o diagnóstico de sarcoidose sistémica precedeu o envolvimento ocular em 5 doentes. A idade média na primeira consulta foi de 49 anos (29-58). O envolvimento oftalmológico foi bilateral em todos os doentes, 2 doentes (22%) apresentavam uveíte anterior e intermédia e 4 doentes (44%) apresentavam envolvimento posterior que foi classificado como panuveíte com vasculite retiniana em 1 caso, panuveíte com coroidite multifocal em 2 casos e panuveíte com vasculite retiniana e coroidite multifocal em 1 caso. Conclusão: O envolvimento ocular na sarcoidose é comum e deve ser investigado em todos os casos de uveíte granulomatosa bilateral.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    Introduction: Ocular involvement in sarcoidosis accounts for 11.8% of uveitis cases. The aim of our work is to study the clinical characteristics of patients presenting with sarcoidosis uveitis. Patients and Methods Retrospective study in the ophthalmology department. Results We included 9 patients (8 women and 1 man), 4 patients presented with initial ocular manifestations revealing systemic involvement whereas the diagnosis of systemic sarcoidosis preceded ocular involvement in 5 patients. The mean age at first consultation was 49 years (29-58). Ophthalmological involvement was bilateral in all patients, 2 patients (22%) had both anterior and intermediate uveitis and 4 patients (44%) had posterior involvement which was classified as panuveitis with retinal vasculitis in 1 case, panuveitis with multifocal choroiditis in 2 cases and panuveitis with retinal vasculitis and multifocal choroiditis in 1 case. Conclusion: Ocular involvement in sarcoidosis is common, and should be investigated in the presence of bilateral granulomatous uveitis.

  • av Rym Maamouri
    615,-

    Introduzione: Il coinvolgimento oculare nella sarcoidosi rappresenta l'11,8% delle cause di uveite. Lo scopo del nostro lavoro è stato quello di studiare le caratteristiche cliniche dei pazienti che presentano uveite da sarcoidosi. Pazienti e metodi Studio retrospettivo nel reparto di oftalmologia. Abbiamo incluso 9 pazienti (8 donne e 1 uomo); 4 pazienti hanno presentato manifestazioni oculari iniziali che rivelavano un coinvolgimento sistemico, mentre la diagnosi di sarcoidosi sistemica ha preceduto il coinvolgimento oculare in 5 pazienti. L'età media alla prima visita era di 49 anni (29-58). Il coinvolgimento oftalmologico era bilaterale in tutti i pazienti, 2 pazienti (22%) avevano sia l'uveite anteriore che quella intermedia e 4 pazienti (44%) avevano un coinvolgimento posteriore che è stato classificato come panuveite con vasculite retinica in 1 caso, panuveite con coroidite multifocale in 2 casi e panuveite con vasculite retinica e coroidite multifocale in 1 caso. Conclusioni: il coinvolgimento oculare nella sarcoidosi è comune e dovrebbe essere indagato in tutti i casi di uveite granulomatosa bilaterale.

  • av Rym Maamouri
    819,-

    Etude prospective et descriptive, conduite au service d¿ophtalmologie du Centre hospitalo-universitaire de Habib Thameur de Tunis de 2019 à 2022, portait sur 80 yeux de 63 patients ayant une uvéite infectieuse. Tous les patients ont eu un examen ophtalmologique complet associé à des examens complémentaires orientés.L¿âge moyen de nos patients était de 43 ans. Il existait une prédominance féminine (58%) avec un sexe ratio de 0,7. Le flou visuel était le signe fonctionnel le plus souvent retrouvé 90% des patients.L¿uvéite était unilatérale dans 68 % des cas. La panuvéite (35%) et l¿uvéite postérieure (31%) étaient les localisations les plus fréquentes. Elle était nongranulomateuse et non hypertonisante dans 55% et 66 des yeux, respectivement. L¿infection bactérienne était la cause la plus fréquente des uvéites infectieuses retrouvée chez 29 patients dont 23 patients avaient une uvéite tuberculeuse, suivie des causes virales chez 19 patients dont 15 avaient une uvéite herpétique, des causes parasitaires chez 14 patients dont 10 patients avaient une toxoplasmose oculaire et un patient avec une affection d¿origine mycosique.

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