Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Denne boka gir en god innføring i sentrale utfordringer for ledere i offentlig sektor. Et grunnleggende prinsipp i velferdsstaten er at alle har lik rett til offentlige tjenester. For å få til dette i et komplisert og mangfoldig samfunn der digitaliseringen skyter fart, må offentlig sektor i størst mulig grad være brukerorientert - ledere og medarbeidere må både kjenne til brukernes behov og involvere dem i utviklingen av tjenestene. Brukerorientert ledelse i offentlig sektor gir en helhetlig presentasjon av hva brukerorientering innebærer i virksomheter i offentlig sektor, med særlig vekt på lederes rolle, og gir en god innføring i sentrale problemstillinger rundt brukerorientering. Gjennom praktiske eksempler viser boken hvordan virksomheter kan bli mer brukerorientert, både i fysiske møter med brukerne og digitalt. Boken tar også opp dilemmaer som kan oppstå på grunn av sektorens doble oppdrag: offentlige virksomheter skal ivareta både samfunnets og brukernes interesser.
En av de store trendene i moderniseringen av offentlig sektor i de senere årene er å etablere førstelinjer som tar seg av hovedkontakten med publikum. Dette skal gjøre veien til offentlige tjenester kortere for brukerne og publikumskontakten mer effektiv for forvaltningen. Service kan ikke vedtas er skrevet for de som jobber i førstelinjetjenesten, både i offentlig og privat sektor, og for studenter på studier som rekrutterer personell til slike stillinger. Boken gir retningslinjer for arbeidet i førstelinjen, og blant viktige temaer som belyses, er:sentrale begreper innen servicefaget kompetansebehov i førstelinjetjenesten utfordringene ved å ivareta både lover og regler, og samtidig være brukerorientert forutsetninger for god brukermedvirkning Profesjonaliteten i førstelinjetjenesten er ofte viktig for brukernes opplevelse av tjenestetilbudet. Målet med boken er å øke forståelsen for dette viktige arbeidet.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.