Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
A groundbreaking study of a remarkable artist, described by the New York Times as 'a figure ahead of her time'. The significance of Hannah Ryggen (1894-1970) as one of the most important figures in the history of Scandinavian art has only recently been recognized internationally. Beloved and renowned for her original contributions to modernist tapestry, Ryggen made radical political statements against Fascism and Nazism before and during the Second World War. Using primary sources, Ryggen expert Marit Paasche brings us a much fuller knowledge of the artist, weaving her life and work into a story that illuminates not only the artist herself, but also 20th-century art history in general. Hannah Ryggen's visually spellbinding tapestries, made on a homemade handloom in her small farm on the remote Norwegian coast, depict a wealth of subjects: Mussolini's Abyssinian campaign, her husband's internment in a Nazi camp in occupied Norway, the post-war growth of nuclear power, and media coverage of the Vietnam War. At once hard-hitting and humorous, her works combine personal candour, social and political engagement and visual majesty. Paasche explores both the artist's bold subject matter and particular balance of abstraction and figuration within the context of her life and beliefs. Including a comprehensive selection of works, this book provides an enthralling account of a remarkable, and unjustly overlooked, artist.
Norsk malerkunst har en kort, men begivenhetsrik historie. De tidligste norske kunstnerne var sentrale aktører i den radikale politiske og kunstneriske omveltningen som kalles det moderne gjennombruddet. I denne boka kaster forfatteren nytt lys over denne interessante perioden i norsk historie, og viser hvordan tema som kvinnesak, klasse og nasjonsdannelse var en viktig del av kunstlivet.Gjennom beskrivelsen av fire ulike kunstnerskap, Johan Christian Claussen Dahl (1788-1857), Catharine Hermine Kølle (1788-1859), Aasta Hansteen (1824-1908) og Christian Krohg (1852-1925), viser forfatteren hvordan samfunnsbetingelser har påvirket mulighetene til å virke og uttrykke seg som kunstner og intellektuell, og hvordan språket og kunstnerrollen fra den gang har formet kunsthistorien helt frem til i dag.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.