Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Den tyske mediefilosofen Friedrich Kittler (f. 1943) gjør i denne boken en rekke historiske analyser av hvordan medier samler, lagrer og formidler informasjon. Kittler viser hvordan mediene leverer strukturer og formater som avgjør hva og hvordan man kan tenke. Medienes teknologiske løsninger legger rett og slett premissene for kulturen. Steintavler, skrivemaskiner, grammofoner og dvd-er er eksempler på teknologier som muliggjør svært ulike tenkesett.Kittlers poeng tilsier at man må se endringer i tankens historie i lys av kulturteknologienes historie. Dette har nødvendigvis konsekvenser for de vitenskapene som på en eller annen måte beskjeftiger seg med menneskenes forståelse av verden og av seg selv.Kittlers tekster har vakt både bifall og kontrovers i ulike medievitenskapelige og humanvitenskapelige kretser. Tekstene i denne boken er hentet fra flere tiår og spenner fra den greske antikken over den tyske romantikken frem til samtidens digitale kultur. Knut Ove Eliassens etterord gir en introduksjon til Kittlers arbeid og posisjoner for norske lesere.Nr. 60 i Cappelens upopulære skrifter.
Operation Valhalla collects eighteen texts by German media theorist Friedrich Kittler on the close connections between war and media technology.
This volume is a collection of public writings and insights of the German post-structuralist, Friedrich A. Kittler. It merges the discourse of literature, war and technology into a unified theme. His research results in a vision of the future in which the distinction between mediums is erased.
This is an original book about the connections between historical moment, social structure, technology, communication systems, and what is said and thought using these systems - notably literature.
This major new book provides a concise history of optical media from Renaissance linear perspective to late twentieth-century computer graphics. Kittler begins by looking at European painting since the Renaissance in order to discern the principles according to which modern optical perception was organized.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.