Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
I denne boka møter vi igjen Kjersti Gilje fra "Alltid skyer over Askøy" . Romanen handler om suget hun føler etter kjærlighet, musikk og fellesskap og etter å forstå faren - vandreren og seileren.
Vinner av Brageprisen 2017! «Vandreutstillinger» er en samling dikt om kunst og kunstnere, deres liv eller verker. Diktene er refleksjoner i møtet med kunsten og forsøker seg på nye helgenkåringer innenfor feltet. Mange av diktene kan karakteriseres som frie ekfraser, billedbeskrivelser, som like gjerne kommenterer ulike kunstverk og prøver å gjenskape kunstverket i teksten, som de stiller grunnleggende spørsmål om tekster og mennesker. Diktene i «Vandreutstillinger» omtaler kunstnere og forfattere som Gerhard Richter, Andy Warhol, William Turner, Sasha Waltz, Graciela Iturbide, Kitty Kielland, Sigbjørn Obstfelder, Gunvor Hofmo, Jonas Dahlberg, Nordahl Grieg, Helge Skodvin, Nelly Sachs, Paul Celan, Lisbeth Bodd, Angela Winkler, Peggy Guggenheim (kunstsamler), Francisco Goya, Marcel Duchamps, Marina Abramovi., Jan Groth og John Donne. Løveids poesi er fabulerende. Filosofisk og leken velger hun sin egen posisjon - de stedene der hun vil forstå, og de stedene det er mulig å stå, misforstå, eller gå.
«Dikt og tekster 1968-2000» inneholder Cecilie Løveids dikt og tekster fra perioden 1968-2000. Løveid har gjennom hele sitt virke fremstått som en sjangeroverskridende forfatter, der poesien alltid har vært kjernen. Samlingen inneholder blant annet tekstene publisert i Fanget villrose og Badehuset (Gyldendal, 1977 og 1990), tekster fra prosabøker, skuespill, antologier, tidsskrifter og diverse scenetekster, samt diktklassikere som «Mor» og «Rug». Cecilie Løveid trer frem som en av de betydeligste forfatterne i norsk etterkrigslitteratur.«Dikt og tekster 1968-2000» er redigert av Steinar Opstad. Etterord ved Jan Erik Vold.
Skuespill 3 kompletterer samlingen av Cecilie Løveids scenetekster og inkluderer hennes debutstykke Vinteren revner, som ble urfremført på Den Nationale Scene i 1983, samt Fornuftige dyr, Dobbel nytelse og Tiden mellom tidene eller Paradisprosjektet.
«Romaner 1972-1979» inneholder Cecilie Løveids 70-tallsromaner: «Most», «Tenk om isen skulle komme», «Alltid skyer over Askøy» og «Sug». Løveids prosa er fabulerende, skarp, poetisk, og grense- og sjangeroverskridende. Mye av tekstmaterialet for romanene stammer fra forsøk på å skrive film, filmer som aldri ble realisert, men som ga en fri kameraføring for språket. Romanene skildrer unge mennesker, helst kvinner, og kretser om kjærlighet, politikk, livet som enslig mor, bekymringer for natur og miljø, alt i en poetisk prosaform.
Cecilie Løveid regnes som en av de betydelige lyrikerne i norsk litteratur. Hennes sjangeroverskridelser fra slutten av sekstitallet og til i dag har hatt stor innvirkning på norsk dramatikk så vel som prosa og poesi. Dikt 2001-2013 inneholder de fem siste diktsamlingene til Cecilie Løveid (Spilt 2001, Gartnerløs 2007, Nye ritualer 2008, Svartere bunader 2010,Flytterester 2012), samt noen hittil upubliserte dikt, blant annet den alternative straffeutmålingen for Anders Behring Breivik, som vakte furore da diktet ble presentert i Aftenposten våren 2013.
Cecilie Løveid har flyttet fra København og tilbake til sin barndoms by Bergen. Flyttingen gjorde så sterkt inntrykk på forfatteren at hun skrev en diktsamling om det, om flyttemenn, møbler på fortauet, omveier, tapeter og de familiære aspektene ved flyttingen, samt om en del andre flytterester. Diktene er maleriske, morsomme, samfunnskritiske og lærde - og fulle av overraskelser.
Inneholder skuespillene Østerrike (1998), Visning (2005) og Balansedame (1984). Østerrike: Skuespillet er en lesning av Ludwig Wittgensteins liv og tankebevegelser opp mot Ibsens "Brand". Dette er et helaftens skuespill som ble uroppført ved Nationaltheaterets Ibsenfestival 1998. Visning: Skuespillet er bygd opp rundt en visning av et hus til salgs, og samtalen mellom eiendomsmegleren og en kvinne og hennes mentalt tilbakestående sønn. Mellom disse tre avdekkes et erotisk rollespill og en skjult fortid. Balansedame: En vellykket yrkeskvinne forbereder seg til å føde sitt barn.
Cecilie Løveid regnes som en av de betydelige lyrikerne i norsk etterkrigslitteratur. Hennes sjangeroverskridelser fra slutten av sekstitallet og til i dag har hatt stor innvirkning på norsk dramatikk så vel som prosa og poesi. I Nye ritualer viser Cecilie Løveid seg som den frodige og fabulerende lyriker hun er. Det er sprelske dikt fulle av overraskende vendinger.
Cecilie Løveid regnes som en av de betydelige lyrikerne i norsk etterkrigslitteratur. Hennes sjangeroverskridelser fra slutten av sekstitallet og til i dag har hatt stor innvirkning på norsk dramatikk så vel som prosa og poesi. I denne samlingen viser Cecilie Løveid seg som en frodig og fabulerende lyriker som spiller på hele sitt poetiske register.
Befri vårt daglige liv inneholder de to bøkene Most (1972) og Tenk om isen skulle komme (1974). Med disse bøkene slo Cecilie Løveid fast sitt særpreg som forfatter, så vel formelt som språklig.
Skuespill 1 inneholder de tre skuespillene Barock Friise (1993), Maria Q (1994) og Rhindøtrene (1996).
Boken henter tekster fra prosabøker, skuespill og løse tekster fra antologier og tidsskrifter.
Cecilie Løveid har vært aktiv som forfatter i over tretti år. En ny stor diktsamling fra Cecilie Løveid må regnes som en begivenhet. Det er gått 24 år siden forrige gang hun ga ut en diktsamling når vi ser bort fra Mykt glass. Dikt i utvalg som kom for to år siden. Årets samling har hun gitt navnet Spilt. Nye dikt og samlingen viser en frodig og fabulerende lyriker, som spiller på hele sitt poetiske register fra små poetiske epigrammer til lange prosadikt, og fra politiske dikt til humoristiske stev. Det er et dikterisk overskudd i denne samlingen som imponerer. «Endelig en norsk diktsamling med både høyt humør, feministisk profil og treffsikker språkkritikk.»Ingunn Økland, Aftenposten «Fascinerende LøveidMed sin nye diktsamling befester Cecilie Løveid sin rolle som en av vår tids store lyrikere.»Sigurd Sandmo, Bergens Tidende
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.