Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
EIT EG set seg føre å forsvinna. Han vil forlata heimen sin, kjærasten, byen der han vaks opp, foreldra og systera. Han vil pakka tinga sine, setja seg i bilen og køyra av garde. EIT EG er på veg vekk, men han stoggar bilen i vegkanten og får seg ikkje til å køyra vidare før han har møtt mora og systera, som nett no sit saman på ein benk nede ved ei elv attmed ein kyrkjegard. Han snur, køyrer attende for å møte dei ein siste gong. Eg forsvinn no, seier han. EIT EG er borte, og kjærasten, EIT ANNA EG, sit att i heimen deira, utan noko forvarsel og utan nokon svar. Tid for glede er eit stykke om oppbrot, einsemd, om å høyre til og å høyra saman, om tilgjeving, og om kven vi er for kvarandre.
En av Norges viktigste samtidsdramatikere kommer med et nytt skuespill. "Ingenting av meg" handler om to menneskers brått symbiotiske samliv. En kvinne og en yngre mann har nylig møtt hverandre. De befinner seg i en tom leilighet der de bygger seg et nytt liv og binder hverandre gjennom ord som avsondrer dem fra verden utenfor og alt som var før de møttes. Hun har forlatt mann og barn, han har en historie han ikke lenger vil forholde seg til. "Ingenting av meg" er et skuespill om kjærlighet som illusjon og virkelighet - og om språkets makt og avmakt, om hvordan mennesker påvirker hverandre, og om hvordan man trekker seg unna for å skjerme andre fra sin egen måte å være til på. " 'Ingenting av meg' fungerer svært godt som lesestykke. Handlingen utspiller seg samtidig som pek frem og tilbake i tid gjenfortelles av personene i stykket. Det er litt som å se på et hologram; snur man på det man leser, ser man det hele fra en annen vinkel. (...) Til tross for at det er få mennesker i hver scene og behovene for rekvisitter er helt minimale, blir resultatet en tekst som pulserer med tiltrekning, frastøting, utviding og sammentrekning, identifikasjon og avstandstaging." Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
Det kan skje brått, og det er endelig. Det er vanskelig å forstå at det finnes en hverdag etter å ha mistet et barn. Minnetrilogien inneholder tre enaktere om tap. Et foreldrepar får livet brutalt endret da sønnen drukner. En lærer og en far i klassen innleder et forhold som tar slutt da mannens sønn omkommer i en ulykke. En mor og en datter har tilsynelatende et symbiotisk forhold - likevel er moren mest opptatt av den datteren som døde mange år tilbake.Dette er en annerledes Lygre-bok med bilder av Sverre Bjertnæs.
Det er sommernatt og en guttegjeng drikker øl og svømmer i et sund. To personer kommer forbi og alt går galt. De etterlatte leter etter trygghet mens livet går i grus. Hvem har man vært og hvem vil man være når livet brått endres?I skuespillet LA DEG VÆRE fortelles denne og flere andre fortellinger gjennom ulike karakterer navngitt som Menneske, Venn, Bekjent, Fremmed og Fiende. Hver historie og hvert møte kobles sammen og blir i sum til en tekst om ensomhet, brudd, tilhørighet og om hvem vi er for hverandre. Men dette er også en tekst om håp, nåde og kjærlighet - og om hvem som står ved vår side når grunnen brister.Arne Lygre utvikler sitt dramatiske forfatterskap og sin særegne form videre i dette skuespillet. I et vakkert og slående språk trer menneskets forgjengelighet og ubotelige ensomhet fram."Arne Lygres storhet som dramatiker blir allt mer självklar för var pjäs." Lars Ring, Svenska Dagbladet
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.