Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Barnehagebarns relasjoner til de barnehageansatte og til de andre barna i barnehagen er helt avgjørende for deres trivsel, utvikling og læring.Derfor er det vesentlig, at barnehageansatte kjenner til betydningen av relasjoner, og vet hva som skal til for å fremme relasjoner av høy kvalitet. Når denne kunnskapen suppleres med felles refleksjon over egen praksis, ligger forholdene til rette for å utvikle en solid praksis, som understøtter gode relasjoner i barnehagen. Heftet gir inspirasjon til å arbeide målrettet med å observere, analysere og forbedre relasjoner i barnehagen.Seriens redaktører er Thomas Nordahl (Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Innlandet) og Ole Hansen (Laboratorium for forskningsbasert skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institutt for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet).Heftet er en del av Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1
Barn trer inn i et språkmiljø fra det øyeblikk de blir født, og de er fra starten av avhengige av å møte voksne, foreldre og øvrig familie, som trekker dem inn i språklige samspill. All læring, og ikke minst språktilegnelse, avhenger av gode, trygge relasjoner mellom voksne og barn. I denne boken presenteres forskningsbasert kunnskap om det som støtter og fremmer barns språktilegnelse i barnehagen. Barn i barnehagen kan ha svært ulike erfaringer med språk, og behovet for språklig støtte og stimulering varierer. Bokens tema dreier seg altså om spørsmålet: Hvordan stimuleres språktilegnelsen hos barn? Inngår i serien Dette vet vi om ... Barnehagen
Dette heftet handler om barns lek og eksperimenterende virksomhet i en pedagogisk kontekst. Heftet tar utgangspunkt i forskjellige teoretiske innfallsvinkler og forståelser av barns lek og eksperimenterende virksomhet, hvor lekens særpreg, form og lærings-, utviklings- og dannelsesdimensjoner belyses. I tillegg beskrives potensialet i det pedagogiske miljøet, samt i den voksnes deltakelse som medleker.
Dette heftet handler om rutinesituasjoner i barnehagen, for eksempel ved måltider, i garderoben eller når barna skal skifte bleie. Det er situasjoner der personalet skal gjennomføre en bestemt praktisk oppgave, men hvor det også er rom for kontakt og samspill mellom barn og voksne, og barna i mellom. Disse situasjonene er voksenstyrte og personalet har store muligheter for å påvirke hva som skjer. De kan støtte opp under barnas emosjonelle, sosiale og språklige utvikling, samt læring, hvis de har fokus på kommunikasjon og samspill i tillegg til det rent praktiske. Det hender at samspillskvaliteten i rutinesituasjonene ikke er så god som man skulle ønske, og det kan derfor være en ide å rette større oppmerksomhet mot disse situasjonene. Gode rutinesituasjoner vil gi barna positive erfaringer og mestringsopplevelser mange ganger hver dag. Dette heftet presenterer teori om relasjoner og samspill, forskning på rutinesituasjoner og forslag til hvordan utviklingsfremmende samspill kan prege de ulike rutinesituasjonene. Den er ment som en inspirasjon til å reflektere over hvordan rutinesituasjonene er organisert og hvorvidt samspillskvaliteten fungerer godt nok, eller om den kan forbedres.
Begrepet sosial kompetanse brukes i dag i stadig flere sammenhenger. Begrepet definerer evnen til å mestre samspill med andre – å lykkes i det å være sammen med andre. God sosial kompetanse utvikles imidlertid ikke av seg selv.Dette vet vi om ... Barnehagen er en serie som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen. Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for barnehagens ansatte og ledere.Denne tittelen selges kun enkeltvis.]]>
Dersom foreldrene og de ansatte har en god kontakt og et godt samarbeid, vil barnet lettere finne seg til rette og trives i barnehagen. Det er barnehagens ansatte som har ansvaret for å ta initiativ til og aktivt invitere alle foreldre inn i et positivt samarbeidsforhold. Denne boka har til hensikt å støtte denne viktige oppgaven. Heftet er en del av Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1]]>
Denne boken beskriver hvordan estetiske aktiviteter som sangleker, teaterstykker, tegning og rytmeleker har et enormt pedagogisk potensial. Boken bidrar med eksempler på hvordan de som jobber i barnehagen kan arbeide med estetiske og den tilbyr en modell for evaluering av komplekse læreprosesser. Et vesentlig poeng i boken er at din hverdagskulturelle kunnskap er det perfekte utgangspunkt for å jobbe med estetisk læring i daglige praksis.]]>
Denne boken undersøker det vi kan kalle de optimale interaksjonene for barnets hjerneutvikling. Utgangspunktet er at utviklingen som foregår i tidlig barndom har avgjørende betydning for vårt generelle livsløp.Ved å styrke bevisstheten om barns hjerneutvikling, vil den profesjonelle voksne kunne gi tilpasset og tilgjengelig omsorg som ivaretar tilknytning, kontaktskaping, forholdet mellom voksen og barn, delt oppmerksomhet og samhandling. Sist, men ikke minst, vil kunnskap om barn tidlig hjerneutvikling bidra til å skape like vilkår for utvikling på tvers av sårbarhet og bakgrunn.Heftet er en del av Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 2]]>
Kjøp de nyeste og mest solgte titlene i serien, i to pakker, til svært fordelaktig pris!Dette er en serie som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen. Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for barnehagens ansatte og ledere.Pakken inneholder følgende titler: Observasjon og pedagogisk analyse, 2014 av Margit Margrethe Nielsen Bruk av kartleggingsresultater i forbedringsarbeid, 2016 av Thomas Nordahl og Line Skov Hansen Betydningen av kvalitet i barnehagen, 2016 av Ratib Lekhal, Henrik Daae Zachrisson, Elisabet Solheim, Thomas Moser og May Britt Drugli Implementering av endringsprosesser i barnehagen, 2021 av Sigrun Ertesvåg og Pål Roland Foreldresamarbeid i barnehagen, 2021 av May Britt Drugli Gode relasjoner i barnehagen, 2022 av Ellen Nesset Mælan og May Britt DrugliSeriens redaktører er Thomas Nordahl (Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Hedmark) og Ole Hansen (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet).
Boken tar for seg forskjellige faser i forbedringsprosesser, og beskriver hvordan disse bør gjennomføres for å få til en best mulig implementering.Forfatterne presenterer også en teoretisk ramme som kan benyttes til å planlegge, følge og evaluere en forbedringsprosess. Siden leders rolle er avgjørende for en vellykket implementering, handler et eget kapittel om ledelse av forbedringsprosesser.Heftet er en del av Dette vet vi om barnehagen : samlepakke 1]]>
Kjøp de nyeste og mest solgte titlene i serien, i to pakker, til svært fordelaktig pris!Dette er en serie som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen. Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for barnehagens ansatte og ledere.Pakken inneholder følgende titler: Gode rutinesituasjoner, 2018 av May Britt Drugli Språkstimulerende læringsmiljøer, 2018 av Liv Gjems Barns læring i fellesskap, 2019 av Pia Williams Estetiske læreprosesser i barnehagen, 2020, av Julie Borup Jensen Små barns hjerneutvikling, 2021 av Charlotte Ringsmose og Jonas El-Kabier Dissing Naturvitenskap, bærekraft og matematisk oppmerksomhet, 2020 av Stig BroströmSeriens redaktører er Thomas Nordahl (Senter for praksisrettet utdanningsforskning, Høgskolen i Hedmark) og Ole Hansen (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet).
Heftet er en del av serien Dette vet vi om ... Barnehagen som består av praksisnære og praksisrettede hefter som gir kunnskap om aktuelle utfordringer i barnehagen. Formålet med serien er å gjøre forskningsbasert kunnskap om pedagogisk arbeid lettere tilgjengelig for barnehagens ansatte og ledere.Barnet utvikler seg gjennom relasjoner til både omsorgsgivere, venner og omverdenen. Barnehagen som læringsmiljø er dermed først og fremst et miljø der barnet opplever samhørighet innenfor trygge rammer med empatiske omsorgsgivere som evner å planlegge og gjennomføre aktiviteter og samvær tilpasset barnets funksjonsnivå.På den måten lærer og utvikler barnet seg. Dette heftet skisserer et barnehagedidaktisk perspektiv som bidrar til å skape et godt læringsmiljø i barnehagen.Denne tittelen selges kun enkeltvis.]]>
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.