Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Å skrive filmmanus skiller seg fra det å skrive roman. Tankene må finnes i det vi ser. Da jeg begynte å skrive Ballen i øyet, var jeg først på utkikk etter miljøer og ting som kunne fortelle noe i seg selv. Først fant jeg omgivelsene, flyplass og T-bane, så fulgte tanken om ting som gis bort; en hovedperson som kommer med det hun vet andre vil ha. Tidlig kom også bildet av en kvinnelig kunstner som maler skrot fra barndommens hage; enorme forstørrelser av barneraker, klesklyper, plaster og en sprukken ball, som et stillben i middelalderens gåtefulle lys. Så dukket tvillingtemaet opp, jeg er selv tvilling og hadde jobbet med det tidligere, så her var det bare å øse. Og så fikk jeg ballen i øyet under en fotballkamp, og da var sportskarrieren over og åpningen på filmen funnet.
Norsk Filminstitutt inviterte syv regissører til å lage hver sin syv minutter kortfilm basert på en av de syv dødssyndene. Her har vi samlet manuskriptene.Hovmod av Ørjan KarlsenGrådighet av Lars GudmestadUtukt av Dag Johan GudmestadMisunnelse av Marit Åslein, manus av Harald Eia og Bård Tufte JohansenVrede av Maria SødahlFråtseri av Margreth OlinLikegyldighet av Frank MosvoldFilmene skal gå som kortfilmer på kino. De vises første gang 11.august. Inngår i serien Cappelen Film
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.